به گفته معاون برنامه ریزی استاندار یزد، در نشست بررسی مشکلات واحد های صنعتی استان، سرمایه دارانی که بخواهند طرح های بزرگ آنها از طریق منابع فایناس تامین اعتبار شود، این نوید را به آنها می دهیم که در صورت دارا بودن شرایط لازم، این آمادگی از سوی استان وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "محمد رضا بابایی" صبح سه شنبه 30 اردیبهشت، در نشست بررسی مشکلات واحد های صنعتی استان که با حضور معاون اعتباری بانک صنعت و معدن، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و همچنین جمعی از سرمایه گذاران استان در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد گفت: بر اساس آخرین آمار استخراج شده، استان یزد جزو معدود استان هایی است که از نظر نرخ اقتصاد ملی، بالاتر از میزان متوسط عمل کرده است که این برای استان جای خوشحالی است.
معاون برنامه ریزی استاندار گفت: آنگونه که از جدول استان ها مطالعه کرده ام، تنها دو الی سه استان کشور بوده اند که هم طراز یا در طراز مساوی میزان متوسط این نرخ بوده اند و در این میان استان یزد با جایگاه اقتصادی 2/2، جزو این استان ها است.
وی با بیان اینکه، استان یزد همچنین در میان استان هایی است که از نظر نرخ بیکاری در رتبه های پایانی کشور قرار دارد گفت: حرکت به سوی صنایع "های تک" از برنامه های در دست انجام استان است که در این صورت و در صورتی که اشتغال حدود 80 هزار تبعه افغان در استان را نیز در نظر بگیریم، به عبارتی می توان گفت که نرخ بیکاری در استان ما نزدیک به صفر است و این برای استان جای خوشحالی است چراکه اینگونه می توان با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، برای کاهش نرخ بیکاری در استان به طور جدی گام برداشت.
بابایی از جمله طرح های بزرگی که در خصوص چگونگی تامین منابع ارایه شده است، طرح انتقال آب به یزد را نام برد و گفت: مقدمات این کار فراهم شده که این طرح از طریق منابع فایناس تامین شود.
وی افزود: سرمایه دارانی که بخواهند طرح های بزرگ آنها از طریق منابع فایناس تامین اعتبار شود، این نوید را به آنها می دهیم که در صورت دارا بودن شرایط لازم، این آمادگی وجود دارد و استان نیز تاکنون هفت طرح در این خصوص به تهران پیشنهاد داده است.
وی گفت: ما در استان از هیچ فرصتی برای خدمت به سرمایه گذاران فرو گذار نمی کنیم و این رسالت ما است که حامی صنعت گران باشیم.
این مقام مسئول در خصوص پیشنهاد های مطرح شده از جمله تشکیل کارگروهی برای هم اندیشی در خصوص توسعه صنعت استان با حضور نماینده ای از سه دستگاه مرتبط استقبال و گفت: از پیشنهاداتی از این دست نیز استقبال و این مورد پیگیری می شود.


راه اندازی پروژه های یزد از طریق منابع توسعه ملی، نشان از عملکرد درست یزدی ها است
معاون اعتباری بانک صنعت و معدن نیز در این نشست گفت: همه ما باید هم اندیشی داشته باشیم و با شناسایی مشکلات و همچنین برنامه ریزی، جامعه خوبی را از نظر اقتصادی رقم زنیم که این مستلزم تلاش ما است.
"غلام عباس نعمت اللهی" خطاب به سرمایه گذاران یزدی گفت: از منابع توسعه ملی حجم قابل توجهی از پروژه های شما در حال احداث است و این نشان دهنده خلاقیت، تلاش و عملکرد شما به تعهدات است که موجب افتخارات این استان شده است.
به گفته وی، پدران شما در یزد با مشکلات موجود به خوبی مبارزه و زیر ساخت ها را در این استان فراهم کرده اند.
این مسئول گفت: همه ما در موارد بسیاری منافع مشترکی داریم که باید این منافع را برای به هدف مشترک خود رسیدن دنبال کنیم. ما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد جمع در کجا نفع می کند و بر پایه آن سیاست ها را تدوین کنیم.
به گفته وی، اولویت کنونی کشور ما بحث اقتصاد، تولید، فروش، افزایش درآمد کشور و کاهش نرخ بیکاری در کشور است. از این رو، ما به سرمایه گذارانی که تامین منابع را از ما می خواهند، حق می دهیم که این توقع را داشته باشند و این را می پذیریم که بعضا سیاستگذاری هایی به درستی انجام نمی شود.
وی گفت: به نظرم با توجه به حجم نقدینگی در کشور می توان نیاز بخش تولید به عبارتی صنعت را به درستی برنامه ریزی کرد.
وی از جمله سیاست های بانک را اجرای طرح های بزرگ و زیر بنایی مانند خرید هواپیما، حمل و نقل و مواردی از این دست دانست و گفت: از دیگر سیاست های ما، تامین اعتبار، خدمات مشاوره ای و حمایت از نهاد های کوچک است.
نعمت اللهی گفت: برای تجهیز منابع باید برنامه ریزی کنیم و در این صورت است که دیگر شرمنده شما سرمایه گذاران نخواهیم بود.
وی همچنین به سرمایه گذاران گفت: افرادی که دست به نقد هستند می توانند با مراجعه به شعبه های بانک در خصوص تامین منابع اقدام کنند چراکه 100 میلیون دلار از سوی بانک مرکزی نزد ما سپرده گذاری شده است و همچنین با صندوق توسعه ملی نیز قرار داد بسته شده است که از آن نیز می توان برای تامین منابع استفاده کرد.
وی در این خصوص گفت: این در حالی است که با توجه به محدودیت منابع برای سرمایه گذاری، اهمیت طرح و گنجایش متقاضی از سوی تشکل ها به صورت کتبی یا تلفنی جویا می شود.
وی گفت: با توجه به سخت افزار های بسیاری که داریم یکی از بزرگترین مشکل ما در کشور بحث بهره وری است که ما در این خصوص دچار ضعف هستیم و این مهم باید در بانک از سوی ما و در صنعت از سوی شما سرمایه گذاران حل شود.
وی همچنین به شفاف سازی صورت حساب های مالی اشاره کرد و از آن به عنوان مانعی برای بررسی اهداف واحد های صنعتی نام برد و گفت: لازمه موفقیت در این خصوص، شفاف سازی صورت حساب ها است که در صورت تحقق این مهم از سوی شما، موفقیت در این عرصه نیز حاصل می شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا